lördag 8 juni 2013

Uppflyttad till lägreklass spår

men jag känner mig långt ifrån nöjd med dagens tävling :/.
Det känns som om vi kom oss vidare endast på tur, det är för många moment som är osäkra. Jag har börjat tillåta sneda ingångar, det gäller hoppet, inkallningen och apporteringen, apporteringen som för den delen inte alls är befäst med gripande, hållning och avlämning idag fick vi till en lyckoträff med nio och åtta i poäng, det hade lika gärna kunnat vara en nolla.
Vi behöver backa bandet och "gör om -gör rätt". Till hösten väntar en helgkurs för oss i tävlingslydnad, vilket känns väldigt nödvändigt fram till dess får jag nöta ingångar och platsliggningen känns ganska osäker, jag ska backa bandet och belöna ofta och inte tänka så mycket på avståndet.
Spårpinnarna måste markeras mycket tydligare, har inte bestämt mig om markeringen ska bli ett läggande eller om jag får henne att ta upp de i munnen?!

Domare: Monica Lindstöm och Tom Bohman

Lydnadsmoment
Platsliggning 9.5/9.0, aningens orolig / ändrar liggställning när föraren lämnar.
Ginas platsliggning är inte lugn och trygg, hon ligger med giraffhals och väntar på att resa sig upp, jag ska backa bandet.
Linförighet 8.5/9.0 tappar lite i svängarna
Jag fuskar och belönar gina när jag tror att domarna inte hör vilket får Gina att tappa koncentrationen i ca tre sekunder och gör en piruett?! Fusk lönar sig aldrig!!!
Framförgående 0/0
Vi kan det inte alls, chansade med det gick ju så klart inte.
Platsläggande 10/10
Perfekt, Gina gör det så snyggt, slänger sig på marken innan jag kommenderat färdigt.
Inkallande 9.5/9.5 snett sättande, avslut.
Just det avslut, snett :/
Apportering 9.0/8.0 tjafs vid gripande, avslut.
MEN jag var så glad för detta så tårarna var nära, hon hade lika gärna kunnat springa ut och se på mig och inte vetat vad jag vill att hon skulle göra med den där trägrejen...
Hopp över hinder 8/8 kraftigt DK (dubbelkommando)
Hallå frk Eriksson läs reglerna, detta var helt och hållet mitt fel, jag trodde jag fick göra handtecken och rösten, Gina hade klarat sig utan handtecken, jag är ett klantarsel.

poäng lydmomenten: 188.5 poäng

specialmoment
Budföring 0/0
Gina springer ut i en jäkla fart ca fem meter sen tvär vänder hon och kollar på mig som "är du dum i huvudet, kom med eller så springer inte jag heller". Gina har aldrig sprungit ut 50 meter till någon, detta är resultatet på att jag inte följt lydnadsplaneringen.
spårning 7/7
Gina markerar alla pinnarna men jag ser inte att hon markerar den mittersta pinnen och sen får hon ett rejält tapp i andra vinkeln. Föraren tjorvar med spårlinan och bör gå kurs i det :)

poäng spec. moment: 49 poäng vilket var på håret för godkänt, pust!

Kiruna idag och Åsele imorgon, det blir många mil i min bil.
Vi har kommit med på ett MH (mentalbeskrivning, som behövs om jag ska tävla i de högre bruksgrenarna och om hon ska gå i avel) det är inte så lätt att komma med på MH:n, eftersom den arrangerade klubbens medlemmar går i första hand oberoende vilken ras hunden är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar