fredag 8 juni 2018

Uppladdning till DM tjänstehundar 2018

"Det är ju bara en rolig grej det här", försöker jag intala mig när fjärilarna i magen gör loopingar i magen och det är ju faktiskt det för det väntas en helg på Nydala camping med ett härligt gäng hundförare och deras behagliga hundar, det kommer att bli massa hundsurr och skratt så magmusklerna kommer att ömma. Imorgon väntar en tävling som är indelad i fyra delar, för mig och min grupp börjar det med skogsarbete.

Patrullering.
Vi ska gå efter en stig som är 600 meter lång i max 21 minuter och i skogen på sidan av stigen ligger två figuranter som Gina ska känna lukten av och en figurant ska stå 50 meter från stigen och gå mot stigen stanna upp och gå tillbaka, denne ska Gina visa till mig att hon hör. Jag ska gå ner på knä och visa med handtecken till domaren att här hör Gina att det kommer någon och går eller att här luktar det människa. Innan vi börjar gå efter stigen ska Gina vara lugn medan det skjuts två skott.
 Detta moment är Ginas svaghet att hon markerar lite svagt så det finns en möjlighet att jag missar markeringen om jag flummar iväg...

Patrullering med spårupptag.
Det börjar med en patrullsträcka (en stig) på 150 meter och någonstans går ett människospår över stigen och då ska Gina bestämma åt vilket håll spåret går åt och innan hon får börja följa/spåra ska hon ligga lugnt i tre minuter innan hon får spåra vidare. I spåret finns tre olika förmål som vi ska få med oss. Spåret är 800 meter och vi måste vara klar efter max 24 minuter.
 Ginas svagheter är att hon ibland inte plockar upp föremålen och att hon börjar spåret med att "bakspåra" kolla vars spåret kommer ifrån.

Linda-Marie Erikssons foto.

Uppletande av föremål.
Ett gäng människor och en hund har gått i en ruta på 50*50 meter och lagt ut fyra olika saker, typ en vante, börs, barnsko och så ska hunden springa i denna ruta och hitta sakerna och komma till mig som står på siden av rutan. Dessa saker ska hittas och avlämnas till föraren på 5 minuter.
Här är Gina långt ifrån färdig, hon har inte riktigt koll på vad som sker, får vi poäng i detta moment blir jag jätte glad!!!

Linda-Marie Erikssons foto.


Linda-Marie Erikssons foto.

Lydnadsmoment.
Linförighet, Platsläggande, Inkallning, Krypande, Apportering och Hopp över hinder.
Vi har grunderna med inget sitter på 10 poäng. "Men DM:et är ju bara en kul grej"...

Linda-Marie Erikssons foto.


Vi återkommer med resultat efter helgen :)
Nu ska jag ta med mig de tre vännerna och ta en offroad promenad och sen ska jag packa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar