tisdag 12 juni 2018

Vi kom, vi såg, vi deltog och hamnade på femte plats.

Nya erfarenheter och en väldigt trevlig helg med likasinnade. Vi bodde i stugor med bra sängar och handlade tillsammans i Skellefteå, vi är ett väldigt lättsamt gäng.
Lördag morgon klocka 07:15 var det upprop i skogen - "Sibirien". I "min" grupp var även Carina och Moa, de gick under namnet Löptikarna.

Spårprov.
Patrullering med spårupptag                      8,0 p       Bakspår
Patrulleringens utförande                           8,5 p       Yvig, ut i råterräng
Halten                                                        10,0 p
Spårning                                                      6,0 p      Metall + slut  (17 minuter)

Mina kommentarer:
De hade gjort en svår övergång på patrullstigen och det var ganska många hundar som gick bet på det och tog bakspåret. Utförandet förklarar jag bort med att det var folk i skogen och hon gjorde jätte fina vind och ljudmarkeringar och med dessa drog hon bort från "stigen".
Föremålen var mycket småa det var en skruvkort, en brandslag 3*3 cm, två patronhylsor och slutet en träpinne. Spåret hade legat ganska kort tid och marken bestod av blåbärsris, så Gina spårade med hög nos och hennes prioritet är just spåret så föremålen tar hon inte alltid upp, eftersom hon spårade högt så tror jag hon sprang över föremålen. Spårmarkerna var jättefina och jag tror att det var längre än 800 meter. Trots att vi "bara" fick 6 poäng på "Spårning" så är jag nöjd över hennes spårarbete.

Patrullering
Vindmarkering                                             0 p
Ljudmarkering                                          8,5 p      ngt sen markering, tveksam/släpper
Taktik/Utförande                                      7,5 p      brister läsa hund, samarbetet brister
Platsläggande u ordergivning                  5,0 p      ställer sig

Mina kommentarer:
Den missade vinden kommer sig att Gina markerade vinden redan 100 meter innan, eftersom vinden kom rakt på oss, när vi sedan var med dem på vår direkta sida gjorde hon ingen tydlig markering och jag var gjorde en halt med visade inte vindmarkering till domaren. Klantigt som fan av mig, skulle ha dragit en vindmarkering till. De låga poängen från detta moment är mina misstag, Gina jobbade jättefint, men min oerfarenhet gjorde att jag inte jobbade som vid tävling utan som jag hade gjort på övningar, följt upp vind och gått från stigen. Jag försöker att inte älta dessa kommentarer om samarbete för jag tycker inte det stämmer.

Lydnad.
Linförighet                                           9,0 p       snett sättande
Platsläggande                                      8,5 p       ligger "lätt"
Inkallning                                             9,0 p       avslut
Kryp                                                     0,0 p       kliver upp
Apportering                                         8,0 p        tempo in, lätt tugg
Hopp över hinder                                7,5 p        DK, avslut

Mina kommentarer
Slarvade en del, men hon är inte så mycket bättre än snitt på åttor.

Uppletande
Uppletande av föremål                        0 p             

Mina kommentarer.
Hon gjorde halvdana försök till att leta saker i en ganska liten rutan, men hon var trött och motivationen fanns inte där.

Jag är inte helt nöjd med vår prestation, patrulleringen stör mig och uppletandet, målet var att få poäng i alla delmoment och att bli godkända, nu nådde jag inte riktigt till mitt uppsatta mål, det föll på uppletandet. Men det var helt klart värt att åka och det var en bra ordnat, visst en del väntande men det är det alltid inom hunderiet så vi är ju van att vänta.
Det roliga med att åka iväg ett gäng är att man får glädjas av sina träningskompisar och i vårt falll gick Greta och Ralf och vann hela DM:et och AnnaLena och Zota kom på andra plats så för dem väntar SM i Ronneby i slutet av augusti, det var ju helt otroligt bra jobbat av dem.
Nu lägger vi DM:et till handlingarna och jag ska försöka hålla igång den här typen av hundträning, vi måste ju fortsätta träna så Greta och AnnaLena har någon träningsgrupp till SM:et.
Studentveckan har starta och vi har skolavslutning på torsdag och studentfirande på fredag...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar