torsdag 19 januari 2017

Ditt och datt

 Markören blinkar...
Jag vet inte riktigt vad jag har på hjärtat, vad ska jag skriva om? 
I måndags registrerade jag mig på NTI, jag ska läsa in Engelska 6 och med det ämne har jag möjlighet att läsa två av de utbildningar jag har sneglat på. Om jag lägger till Matematik 1b eller fd Matematik B så har jag kompetensen för andra utbildningar. Sen om jag kommer att vidareutbilda mig det vet jag inte ännu, jag kanske blir kvar i min trygga hemvana tillvaro. Det fantastiska är ju att det enda som jag betalar för att få möjligheten att vidareutbilda mig är min tid. Det är ju väldigt lätt att få behörighet att läsa på universitet om man har slutbetyg, än en gång får jag tvivla om jag gjort rätt som tvingat Matilda och Frida att läsa gymnasiet så de ska ha högskolekometens. 

 För ett tag sedan började jag följa EN PSYKIATERS FUNDERINGAR, jag funderar ofta på åldrar nu för tiden och denna författare är 43 år och överläkare i psykiatri, hur hann han bli det? Bloggen handlat om utmattningssyndrom och depression, inte alls så upplyftande. Det är lite skrämmande att läsa om hur hjärnan går i strejk, helt plötsligt så lyder inte hjärnan de signaler som den tidigare samarbetat med. Jag tror vi är många som ligger på gränsen. Vad är det i våra liv som gör att utmattningssymtom, ångest, stress och depression har ökat så mycket? Livet innehåller så många måsten, eller iallafall mitt liv. Jakten efter inkomst styr mycket i mitt liv, jag är väldigt styrd över just det. Eller jakten är väl att ta i, lönen kommer ju den 27:de varje månad, men jag jagar gärna lite högre lön än min ordinarie, några extra pass är alltid bra att få, vilket i sin tur gör att jag är helt urlakad då ledigheten kommer. "Pengar är inte allt", nää det är det inte, men det är ändå något man måste ha för att kunna leva, det är inte så många saker som är gratis nu för tiden.

 Jag är inne på min fjärde dag med vlcd ( väldigt kalorisnål diet) och det går mycket bra måste jag säga, visst det är inte en hållbar diet då man inte kan leva på shakes, bars och pulversoppa resten av sitt liv. För mig behövs en Kickstart, ett snabbt resultat, det har varit en spiral som snurrat uppåt i ett halvår nu och jag har som inte fått stopp på viktökningen så då blir det drastiska åtgärder.
Nu har jag ju två middagar/kalas inplanerade så planen med dessa är att äta lite mat och sen på söndag så gäller vlcd igen. För min tanke är att gå på renkur under två veckor sen ska jag byta ut så jag kommer att börja äta middag. Jag borde, måste komma igång med motionen också, men energi har som inte riktigt funnits. Trots att jag vet att jag mår bra av skogen och promenader kommer jag mig inte ut.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar