onsdag 3 december 2014

Jag kom, Jag såg, Jag segrade

Då var det gjort, militär grundutbildning "GU:F"- CHECK.
Två veckor gick i rasande tempo, jag hann inte sakna hemmet så mycket som jag trodde att jag skulle göra. Det var hela dagar med "lektioner" som sjukvård, vapentjänst, värdegrund, förläggningstjänst, strid, soldatregler, CBRN-och brand, BRAK och massa andra kurser.
Hur mycket jag än försökte vara i tid kändes det som om jag var tre steg efter, kasta i sig maten, knipa igen och inte hinna på dass, hur mycket jag än förberedde packningar och material var jag i sista minuten.
Vi bodde tio stycken i logement, med mixat kvinnor och män, överslaf för mig och mat serverat varje dag (utom under de två fält dygnen). Det var spännande att se hur människor fogar sig i nya konstellationer, vilken roll man får i den stora gruppen. Vi var en av de största grupperna som försvarsutbildarna haft, 29 stycken från början med 27 som slutförde grundutbildningen. Jag har fått många nya vänner, men visst fanns det såna som jag tyckte var mindre bra, jag menar att dessa personer skulle jag nog inte valt att umgås med. Medelåldern var ca 25 år och det var från Ystad till Överkalix häften kvinnor och vi var fyra som skulle bli hundförare, var av alla utom en hade färdiga hundar. Sen var det många som skulle bli sjukvårdare. Hemvärnet i södra Sverige har en helt annan staus än i Norrbotten, där är medelåldern i plutonerna ca 35 år, det har jag svårt att tro att vi har i Överkalix, Det var nog ca 10 stycken som hade som mål att bli yrkesmilitärer och dess gjprde ju att kursen höjdes en aning, de kunde redan massa och hjälpte gärna oss noviser att göra rätt.
 Det var en spännande tid men ack så skönt att få komma hem och tillbaka till vardagen.
Hemmet stod kvar och barnen var hela och rena :) Eller bara en som fått en lätt hjärnskada...

Det är ju tack vare min underbara familj som jag haft möjlighet att åka iväg på detta, alla har tillsammans hjälpts åt att fixa vardagen medan jag varit och lekt militär.

 Nu vänder Gina och jag blad och får möjlighet att jobbat i skarpa lägen, inte för att jag tror att Ryssen kommer så vi måste kriga, men skarpa lägen då människor går vilse i skogen och vi blir utringd för att hitta dessa. Jag har lagt ut lite krokar och hoppas på att få komma med i någon träningsgrupp så jag får öva på detta mer än på övningar två gånger om året...

Skidspår i Lappberget, tror att jag tar med mig skidorna och Gina imorgon medan Oscar har hockeyträning och matar några kilometer i spåren, som jag har längtat!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar