onsdag 7 oktober 2015

Första sjukintyget sen 1996

Fallet för snart två veckor sen blev lite långdraget, har fortfarande ont både vid vila och ansträngning. Jag blev sjukskriven tre veckor, men nog är det tjorvigt att vara sjukskriven, det ska ringas och besökas hälsocentralen där personalen redan går på knäna. Jag tror att försäkringskassan kommer att bli inkopplad då det är tre veckor, om det är som jag tror så betalar arbetsgivaren ut de två första veckorna av sjukskrivningen sen belastar frånvaron försäkringskassan.
 Flytten gjorde ju inte min rygg bättre, fast jag inte lyfte tungt var jag igång hela dagen, nu vilar jag och tar en promenad om dagen, det tar dubbel så lång tid än vad det brukar ta men vi har haft fina dagar så det är bara underbart att få vara ute i friska luften.
#geborttillsport på TV4 får mig att tänka på hur bra vi faktiskt har det. I snitt lever tre barn i varje klass i fattigdom, alltså inte lite dåligt med pengar i slutet av någon månad utan där pengar inte räcker till någon månad. Barnen har inte möjlighet att gå på kalas, åka på klassresor, ingå i ett idrottslag eller sånt som vi anses vara en självklarhet. Hockey och ridning anses vara de dyraste sporterna men när man jämnför i landet skiljer ju dessa avgifter enormt mycket. Öif har byggt upp sin verksamhet med ideellt arbete och vi har en medlemsavgift på 300 kronor för en hel familj, inga andra utgifter (förutom personlig utrustningar) finns men då har vi några arbetspass om året att göra. Om man jämnför ridavgiften med andra kommuner tror jag även den ligger i underkant och även där finns det möjlighet att få en lägre avgift om man "jobbar" i stallet en helg/termin.
Nä dags att nypa mig i armen och inse hur bra jag har det!

"Den som ger och tar tillbaka är tjuvens bästa vän"... 

1 kommentar:

  1. Krya på ryggen i lagom takt. Låt det ta den tid det tar. Jobbet finns kvar & du ska ju använda din rygg i många år till. Kram <3

    SvaraRadera