lördag 31 oktober 2015

Luleå hockey camp

Oscar har varit på sin första hockeyskola/läger eller camp, ensam krigare från Överkalix med 19 andra Luleåbor, jag är än en gång stolt över mina barns sociala kompetens. Han har fått nya vänner bland hockeykillarna i Luleå.
Tre dagar fyllda med övningar för att göra dem säkrare på skridskoåkning och klubbteknik, de har även haft fyspass i Luleå Hockeys gym med A-lagets gymtränare och ett teoripass där de gick igenom "tavlans olika symboler" men det viktigaste ledarna tryckte mycket på var kamratskap, att man tar hand om hela laget trots att man är från olika föreningar i Norrbotten, att de uppträder artigt i matsalen och mot de man möter. Vid klagorop i samband med matcher blåste ledare av spelet och talade om att så låter man inte mot domare och domarbeslut.
 Tv-pucken har ju dragit igång på torsdag och det är ju en tråkig följetång där ungdomar i tidig ålder sållas bort och ofta får känna misslyckande och skam i och med att man inte blir vald eller att man inte får någon speltid i någon match, man har rollen som "bänkvärmare". Det pratas mycket nu om hockeyn elitsatsning från mycket tidig ålder, Micke Renberg tog upp diskussionen i höstas och det skapade ju en del reaktioner både positiva och negativa. men med den lilla inblick jag har i denna värld blir jag lite mörkrädd...
 Det var trevligt att vara i Luleå söndag till torsdag, jag saknar Luleå ibland...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar