lördag 16 maj 2015

16 maj 2015

Lördag och ledig, vi har tagit det ganska lugnt idag.
Matilda hade sin tredje körlektion i Övertorneå, förutom resan dit har jag bara varit hemma.
Henrik och pojkarna är i Kalix och hjälper släkten så jag har passat på att räfsat nordöstra sidan av gården. Av en händelse blev jag bjuden på middag av systeryster och efter det dammande jag av mig träningsvästen och började med inlärningen på "uppletande" med min fantastiska hund. Efter coaching av min kennelmamma gjorde /vallade jag en "korridor" som var 30 meter djup och fem meter bred längst ner/in i korridoren (skogen) la jag Ginas älsklingsboll. Gina hade fint driv ut, kollade igenom spåret runt korridoren och in och ströletade lite, efter ca fyra minuter hittade hon bollen och snabbt tillbaka till mig, där lekte vi med bollen, andra skicket gick mer rakt ut på bollen, jag lämnade den på samma ställe igen och gick sicksack ut ur korridoren/rutan.
När jag fått fem fina raka skick ut och snabba avlämningar bytte jag ut favvobollen mot en kamprulle, nu fick jag mer letande och inte alls lika fina avlämningar, hon tog kamprullen och sprang 1/3 av sträckan tillbaka till mig då släppte hon "rullen"???
Då fick jag klia mig lite i huvudet och gjorde om det och en tvekande Gina kom tillbaka till mig med den fina farten till avlämningen var borta. Då tog jag fram favvobollen och hade den som belöning när hon kom tillbaka och hipsvips var farten tillbaka :)
Lydnadspasset fick innehålla kryp som går i 190 och blir snett, men efter att vi hade kört uppletandet i ca 20 minuter fick jag ner tempot i krypet men hon vill på att krypa ur position, baken blir utåt och hela hon blir sned, detta beror på att henne position är så även vid fria följet och förstärks även i krypet. Sen körde jag inkallning med ställande vilket sitter som smäck med synlig bakåtbelöning, vet inte hur/när jag ska ta bort belöningen?
 Vårt mindre starka kort i lydnaden är tyvärr apporteringen som i denna klass är med en tung apportbock.


Nu har ett 900 meters spår med mycket ängsmark legat i 60 minuter så det är dags att ta sig an det, detta blir årets första spår, få se om jag gjorde det för svårt, det ligger sex pinnar och ett slut.

En härlig lördag har jag haft :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar