onsdag 20 maj 2015

Lulebo

För tio år sen ställde jag mig i Lulebos bostadskö, det är kostnadsfritt och man får poäng för varje dag man står, så min poäng är 3618. Jag ställde mig i kö så jag skulle ha möjlighet att hyra en etta till barnen OM de vill gå gymnasiet i Luleå, alla Fridas val är i Luleå och det största frågetecknet är om hon ska komma in, trodde jag. För bostad skulle ju inte vara något problem eftersom jag stått i bostadskö så länge.
 Lyckan var total när vi låg trea för att få en etta på Tunastigen 82, på 42 kvm och en hyra på 2850 kronor, allt kändes väldigt lovande. Tills lägenhetsuthyrningen ringde igår och sa att vi nu stod på tur eftersom de två före oss tackat nej till erbjudandet, men vad är syftet med lägenheten???
 "Min dotter har kommit in på gymnasiet så vi ska flytta till Luleå"
Detta blev mitt fall! Kvinnan bad sin kollega ringa upp efter lunch för det var andra regler vid övernattningslägenheter??? Jag började förstå att detta lät inte bra!
Vid två ringde kollegan från lägenhetsuthyrningen och attityden var väldigt benhård. Jag blir nekad att teckna hyresavtal på denna lägenheten eftersom det inte är för mitt behov, utan min 15-åriga dotter, jo men min dotters behov är ju mitt behov tills hon är 18 år iallafall, nä inte enligt Lulebo, då ska Fridas behov täckas av hennes egna kötid hos dem, alltså hon har fått stå i kö från 15 år så Frida har 48 dagar i kötid, enligt Luleåbo måste man vara 18 år för att teckna hyresavtal och en stabil ekonomi...
 För att jag ska få teckna avtal behöver jag uppvisa varför jag har ett behov av en lägenhet i Luleå, det kunde vara ett arbetsintyg som ska lämnas in senast på torsdag.
Kvinnan på lägenhetsuthyrningen var bland det värsta jag behövt tala med det enda hon kunde säga var att det var deras rutiner, men får man teckna avtal när man är under 18 år?
Ska jag inte få ha en lägenhet i Luleå, fast jag bara nyttjar den när jag är ledig? Är inte mitt barn mitt ansvar? Jag blev så himla besviken så det var som om något bara slog bort mina ben, jag tappade fotfästet helt, varför ska det bara tjorva? Nu står vi på ruta ett och jag måste försöka trolla fram en billig etta i Luleå på mindre än tre månader...
 Livet gick ner i moll.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar