fredag 7 februari 2014

Fredag och då jävla drar det igång igen

Aktiva barn kräver aktiva föräldrar, men nu känner jag mig inte så aktiv :/
Hundutställning, basketmatch på hemmaplan med oss som fikansvarig (=baka), hundsimning i Råneå med "Friskvården", inflyttningsfest, två hockeymatcher i Pajala + äta, sova och skita. Hamsterhjulet snurrar väldigt fort just nu och jag börjar undra när och om det ska lugna ner sig?
 Två begravningar på mindre än en vecka, dottern som blir lämnad av sin pojkvän och en son som inte vill på skolan, kvoten på vad jag pallar börjar vara nådd, ännu en fredag sitter jag och längtar till måndag då denna helg är rodd i land, denna helg som alla andra helger som känns lite mycket...
Jag känner mig som en urvriden disktrasa och alternativet att "prioritera" känns långt bort, jag vill inte vara den där som hänger med och bokar upp sig och sen inte kommer, Kommer ni ihåg den man alltid bad komma med men aldrig kom i slutändan? Det är jag och den personen vill jag inte vara!
 Det hjälper inte att sitta här och gnälla, jag ska spotta i nävarna och sen tvätta och sprita av händerna innan jag sätter igång med att baka en "Tigerkaka" som blir fikat till basketmatchen imorgon. Då kan vi checka av en sak på måste-göra-listan :).

Tigerkaka

  • 50 g smält smör eller margarin
  • 2 ägg
  • 2 1/2 dl socker
  • 1 dl mjölk eller grädde
  • 1-2 msk kakao
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 2 tsk bakpulver
  • 3 dl vetemjöl

Gör så här:

Smörj och mjöla en av lång form, eller en kransform på ca två liter.
Vispa socker och ägg pösigt, gärna med elvisp eller i matberedare.
Smält smöret och rör ner mjölken i smöret.
Blanda vetemjöl, vanilj och bakpulver noga i en skål.
Rör samman ägg- och sockerblandningen med smör- och mjölkblandningen.
Tillsätt torrvarorna och rör slätt.
Ta undan en tredjedel av smeten och smaksätt den med kakao. Rör den slät.
Varva smeten i formen, börja med ett ljust lager, därefter chokladsmeten och sedan ljus smet igen. Drag en gaffel genom formen så att smeten blandas lite.
Grädda i 175 grader cirka 40 minuter. Känn med en sticka om kakan är fast i mitten.
Vänta några minuter efter det att du tagit ut kakan. Stjälp sedan upp och låt kakan svalna under formen på galler.















Trevlig helg på er!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar