måndag 8 april 2013

Ett underbart påsklov

är vad vi har haft, vädret har gjort sitt, vi har varit ute i solen alla dagar och nött skoterskidorna och längdskidorna mot snön, grillat och umgåtts med nära och kära.
Alldeles underbart har vi haft det :)

Jag har hunnit med hundarna också, med Gina har vi en kontinuitet i lydnadsträningen och en plan inför träningsstunden, det känns bra, dock är det ju så att det alltid måste strula med ett moment av tre, men det beror väl på att jag ska inse att jag måste träna, träna, träna :)
Vi nöter på ettans lydnadsmoment och har börjat med några från tvåan också, tävlingsdag är bokad, men inte anmäld till och platsen känns bra för tävling, lagom stor klubb :)

Lydnadsklass 1

  • Platsliggning
  • Tandvisning
  • Linförighet
  • Läggande u. gång
  • Inkallning
  • Ställande u. gång
  • Apportering
  • Hopp över hinder
  • Helhetsintryck

Brukstidningen hade ett jätte bra reportage "Se till att du trivs på tävlingsplan! praktisk förberedelse".
Där fick man massa funderingar och tips på hur man ska förbereda sig och hur man ska hjälpa sig själv och hunden i samband med tävling!

Jag ser tävlingen i de lägre klasserna som en träning till de högre, alltså satsar inte jag på 10 poäng i momenten, enligt rikards räkning är jag 80% i mitt tävlingstänk, det är ju bra!
Mitt mål är att ha över 170 poäng.

Jag tycker om att gena lite i kurvorna, det är ju både bra och dåligt, att vara en perfektionist i hunderiet kan göra så att man inte alls tar sig ut på tävlingsplanen, jag vet en som var missnöjd med 197 poäng...
Hundar är också individer som har bra och dåliga dagar, vissa händelser kan man inte förbereda fast man tränat på allt möjligt.

Foto: AnnaLena Nilsson Kaati

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar