tisdag 9 april 2013

Platsliggning

Platsliggningen brukar vara det första momentet i tävlingen.
Hundarna i lydnadsklass 1 ska ligga på en rad med 7 meters mellanrum och föraren ska gå 10 meter bort från hundarna väl synliga för hundarna, hundarna ska ligga stilla under två minuter utan att skälla eller pipa nosa eller röra sig just någonting.
Hunden ska lägga sig på förarens kommando och sätta sig igen efter två minuters liggtid på förarens kommando.
Detta moment är det som ger mest poäng i lydnadsklass 1, maxpoäng är 40 (koff 4, 4*10)


Platsliggning.


Ginas platsliggning.
Det är inte alltid hon lägger sig på den första kommenderingen :/
Så nummer ett är stadga i ligg som krävs, sen beror det hur petig jag ska vara för hon lägger sig snett.
Plats betyder ligg kvar och i en början ligger hon på helspänn, armbågarna kan var ett par centimeter från marken och halsen är utdragen till absolut max och öronen som två paraboler alltså inte avslappnat, men utan störning ligger hon kvar och efter ca tre minuter viker hon till bakdelen och får en lugnare utstrålning.
Jag har lagt henne med andra "säkra" hundar och det går bra.
Belöningen är att när jag ser att hon andas ut går jag tillbaka till henne och belönar på marken, mycket gos och godis, sen säger jag "fot" och hon sätter sig upp vid min sida.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar