måndag 13 maj 2013

Det är mycket hund nu

Hundsporten är en tidskrävande aktivitet, det är väldigt roligt, men jag känner att andra saker och personer blir till sidosatta, men det närmar sig tävling och då måste man vara väl förberedd och tränad i alla möjliga situationer som kan hända och det tar tid.
Det som känns mest nervöst är platsliggningen, förra veckan kändes den 100% men nu vete tusan, Ginas hals har blivit längre och hon ligger och piper lite tyst, platsliggningen är det värsta momentet och det som ger mest poäng, 40 poäng om man får full pott.
Ikväll kör vi "träningstävling" på skolområdet, med domare, tävlingsledare och publik.
På söndag är det åtta ÖBHK:are som ska tävla i Kalix, det ska bli roligt! Det blir som en lagtävling :)
Men Zandra och jag hinner ju tävla på lördag i Älvsbyn, 10:00 är uppropet så det blir en tidig morgon.
Linnea, Matilda och Frida kommer med som moraliskt stöd och publik.

Veckans träningsplan:
måndag:  Träna apportering och ingångar + träningstävling.
tisdag:     Fysträning 5 km på Lappberget, ingen lydnadsträning
onsdag:   Spåra 300 meter + köra igenom ettans moment på allmänträningen, fokus på platsliggningen
torsdag:  Läggande- och ställande under gång + lätt cykling 6 km
fredag:   Träningstävling på Kalix brukshundklubb + koppelpromenad 5 km
lördag:   Tävling lyd 1 Älvsbyn
söndag:  Tävling lyd 1 Kalix

Det gäller att kunna träna inför tävling och se hur hunden behöver jobba för att nå bästa resultat, jag vet inte hur jag ska jobba med Gina än eftersom vi är så oerfarna, denna vecka kan bli för "jobbig" för henne och då lär hon vara dö less på lördag och söndag eller så är det en bra vecka och då går hon som en klocka.
Det som känns bra är att jag vet att hon kan alla momenten, vi får nog inte 10 poäng på alla momenten, men på träning tycker jag att hon ligger på en stark åtta.
Det som drar ner är mina "hjälper", handen vill till att visa vägen, huvudet på sned och Ginas ingångar är inte raka utan hennes rumpa kommer lite snett :/
Men mitt mål är inte att få 10:or på allt, utan 170 poäng och som mål att få ihop och ett snitt på 8 poäng/moment.

Nu vankas jobb i två nätter innan långledighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar