lördag 4 maj 2013

Stadgar

En förening måste följa sina stadgar, ibland är det några andra som gjort stadgarna, men som styrelsemedlem är det upp till var och en att veta vad stadgarna är och arbeta efter dessa.
Det blir lätt att man glömmer bort vad för ideologi föreningen har, men de förtroendevalda styrelsemedlem måste sätta sina egna intressen åt sidan och arbeta för medlemmarna i föreningen.
Om stadgarna inte följs kan "storebror" komma och knacka en på axeln, för stadgarna är föreningens "lag" och den lilla lokalklubben kan åka på förödande konsekvenser om den inte följs, skräckexempel på detta har jag sett på nära håll.
På små orter kan det ibland vara svårt att vara opartisk och besluta det som inte faller alla i smaken, men styrelsen är vald av föreningens medlemmar och ska arbeta för deras räkning och tillgodose deras behov!!!
Det är sällan man kan göra alla nöjda men målet är att jobba efter stadgarna och ha medlemmarnas bästa i tankarna enligt mig iallafall!!!
Ideella föreningar är något som är ganska unikt för Sverige, men idag är det svårt med ideellt arbete, det är inte många som "arbetar gratis". I dagens samhälle är tid pengar.
Det är tredje året jag sitter som ordförande i en mindre förening (50 stycken medlemmar) och jag tycker det är roligt!
Några fler gråa hårstrån har det gett mig, men samtidigt glädje att få vara med att påverka och utveckla en klubb på en liten ort.

På små orter sitter ofta samma personer på flera olika stolar, vilket inte alltid är det bästa :/
Jag fick hem ett papper från idrottsföreningen här i byn, ang ny styrelse i en av sektionen. Två av mina barn är aktiva i denna sektion och som förälder bör man ta sitt ansvar MEN min personliga tanke är att jag inte skulle kunna arbeta i denna styrelse för jag skulle inte kunna arbeta utan att tänka på mina barns bästa inom denna sport, därför är jag inte lämplig att arbeta i denna styrelse. Sen gör det ju inte saken bättre att det varit ganska turbulent inom denna förening som också gör att man hellre står på sidan och ser på.
Idrottsföräldrar är ju inte det lättaste att tas med, vet jag då jag tänker på mig själv i den rollen :).

Jag har jobbar en natt av tre och bara sovit till 12:00, alldeles för lite och paniken kryper i kroppen, jag måste sova längre det här kommet inte att gå annars :/...
Ojojoj...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar