onsdag 30 april 2014

Valborgsmässoafton



Barnfamiljerna åker på stan/byn och ser på brasor och kanske grillar sig några korvskivor, tanken med valborgsmässoafton är att fira in våren.
Den negativa med denna kväll är att det är många ungdomar som kommer i kontakt med alkohol denna kväll, valborgs har i många år varit ett fylleslag för dem. För en vecka sen var polisen och informerade i Överkalix om drogproblematiken i vår fina kommun och det är något vi vuxna måste göra allt vi kan för att förhindra att den fortsätter spridas bland våra fina ungdomar.
Många studier visar att inkörsporten till droger går oftast genom alkoholen och det berömda grupptycket har en otroligt stor inverkan.
 Ikväll blir det att vara i Bränna på årskurs 9 majbrasa och mellan korvgrillningarna får vi ta en ragg genom Bränna och se var Flickorna håller hus. Det är livet på en pinne.

Kom ihåg att titta era tonåringar ikväll, de kan behöva några vakande ögon och goda hjärtan som tittar till dem lite extra en kväll som denna. Till de som bara åker runt på byn för att gotta sig i andras olycka eller skvallra kan lika gärna stanna hemma, för olyckskorpar har vi ingen nytta av!!!
Vet att det var vuxna människor som i samband med skolavslutningen åkte runt och sög i sig information och skvaller om andras ungar som de gladligen spred vidare på sina arbetsplatser utan en tanke att ringa vederbörande föräldrar redan den kväll som de såg vad som hände. Sånt gör mig uppriktigt ledsen i hjärtat!!!

 Sjukskrivningen fortsätter och kroppen läker men jag ska inte ha bråttom, dag fyra med soffläge och vila. Mina fina flickor har tagit hand om Gina och Yenna åt mig så jag behöver inte ha dåligt samvete för de. Jag tar det lugnt och än har det inte börjat krypa allt för mycket i kroppen, bara "myrkryp" i vaderna som jag tar lite Magnesium för att stävja.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar