torsdag 26 mars 2015

En olycka kommer sällan ensam

Dags för ytterligare ett besök på vår Hälsocentral med Lucas, i tisdags täckte han ett slagskott och tennisbollen träffade honom i halsen, efter check på HC ordinerades kall mat och dryck hela dagen eftersom strupen var svullen. Onsdag innehöll bad och Lucas råkade komma i vägen för ett bentag som träffade honom i nacken och sen hamnade han under en madrass och han tror att det knäckte till i nacken, imorse var nacken så styv att han knappt kan röra huvudet åt något hål, styvheten och smärtan i nacken är värre så det blir en till hemma dag och ytterligare en tid hos doktorn. Vi måste kolla upp så det inte är något värre än nackspärr.
Tänk hur det kan bli, vi har inte varit till doktorn på flera år, men kommer en olycka följs ofta en annan med.
 Jag ligger efter i planeringen om tömningen av lägenheten, tanken är att den ska vara tom imorgon kväll när jag börjar jobba och urstädad senast söndag. Kommer vi att fixa det?!

 Hela denna vecka började med årstidernas sämsta iup-samtal. En dotter i tårar och hårda opedagogiska ord om hennes roll i klassen enligt andra elever knäckte henne. Var är samverkan med hemmet om man inte flaggar med dessa signaler när de uppstår? Vänta till iup, ska inte det samtalet handla om hur eleven ska utveckla sina färdigheter i olika ämnen?
 Och de där jävla klasströjorna skapar bara problem, hur ska 28 stycken elever kunna komma överens om en text som ska tryckas på tröjan? Från och med nu har jag förbjudit mina barn att ingå i olika grupper som ska föra klassens tala, för det blir aldrig bra och eleverna som kommer i klämd är de som är i gruppen som ska försöka på ett demokratiskt sätt föra klassens talan, men är demokrati att fyra av tjugofem inte vill en sak? Inte enligt mig iallafall...
 Att sen samtalet slutade med en vädjan till den negativa ledaren att få de busiga pojkarna att sluta störa lektionerna rimmade väldigt illa för mig...
Påminner oss att det är endast två månader kvar, sen har två passerat denna skola redo att ta sig till vidare i livet :).

2 kommentarer:

  1. Ja, det är djupt tragiskt hur lågt nivån har sjunkit på skolan. Och tyvärr är det mycket svårt att göra något åt det. Jag har försökt. Länge. Många ggr. Sedan blev jag av ren självbevarelsedrift en struts. /Skolpersonal

    SvaraRadera
  2. Huva. Låter inte bra & framförallt stackars dottern!

    Intressant dock med nivån på skolan, minns hur det klagades av skolpersonalen när en viss släkting var rektor, men nivån är alltså sämre nu. Hm, har inte alla som jobbar där ett ansvar?

    SvaraRadera