söndag 1 mars 2015

Vi kom Vi Såg Vi segrade

Då var första övningen gjord, KFÖ- vintermiljö.
Sett fram emot denna helg med skräckblandade känslor, målet var att överleva, vara en del i gruppen och förhoppningsvis få göra några "hundövningar". Vi var fyra hundförare på två grupper, men innan vi åkte iväg blev den ena hundföraren omplacerad till ett annat kompani och den ena kom aldrig.

 Torsdag, 09:00 inryckning och inmönstring av Gina som bestod av att känna igenom hunden, klämma och känna, se om hon visar någon smärta i samband med beröringen, räkna tänder och göra ett skottprov. Sen packades fyra bandvagnar med allt materiel som vi, ca 24 man behövde för denna övning mitt ute i ingenstans. Lunchen bestod av sådana där torkmat, tillsätt vatten och vänta 12 minuter innan intag, sist jag skulle äta dessa "påsar" var de så äckliga och såg ut som en riktig kräkning så jag förmådde mig inte att äta maten den gången, men nu var det pasta av något slag och det var ätbart.
Efter maten var det vänta, vänta, vänta och vänta så innan vi kom på plats var förläggningen skulle byggas hann det bli mörkt. Hunduppgifter under torsdagen bestod i att patrullera efter en väg in till förläggningsplatsen, inga fienden hittades.
 Natten i tältet innehöll inte den bästa sömnen, vaknade ca 10 gånger mellan 23-06. Hade eldpost mellan 02-03. Eftersom att det var så varmt i tälten så fick hundarna sova i bandvagnen i sina fina burar. Och hur det blåste denna natt, det kändes som om tältet skulle flyga iväg när kaminen lyfte från sin plats...

 Fredag, revelj 06:00. Trött och sliten, gruppen byggde OBS-platser för att ha koll på riksväg 98. två man i två olika OBS-läger. Här fick vi hundförare också sitta och rapportera in fordon, "radiobandvagnen, kom" vi lärde oss om koden 7S. Sjukvårdsgruppen lärde oss att sätta ett avstrypningsförband, som fick mig att vara blå runt benet och armen. Vi trodde det skulle bli krig idag men inte de, en ganska händelselös dag. Gina fick skidpatrullera runt förläggningen för att se så ingen tagit sig in mot vår förläggning.

 Lördag, Sverige i krig då två JAS-plan blivit nedskjutna. Gina fick en stillastående bevakning 300 meter från förläggningen, där upptäcker vi obehöriga på vår område, Larsson skjuter den ena men det visar sig vara civila som "bara" ville plocka lite ris.
Skidpatrullering runt förläggningen och markeringar, efter ca 30 minuter blir vi anfallna med lyckas skjuta tre fiender. Får maschorder och river ihop hela förläggningen och är redo för avmasch två timmar senare, 15:00. Ny plats nu bevakning och säkra den nya förläggningsplatsen, godnatt klockan 22:00 för vi har återhämtning och fått utkört ljummet vatten för att tvaga- tvätta sig, jag ställde mig inte naken bakom en snöhög i nordan vinden för att tvaga mig, olydnden var ett faktum, jag gick till sängs med smutsiga fötter och smuts bakom öronen.

 Söndag, revelj 04:00. Riva förläggningen och åka hem, kriget är slut för den här gången.
Motivationsövningar för hundarna, ljudmarkeringar och belöningen med stora kampen. Tagit hand om materiel och hängt på tork innan förvaring, gjort utvärderingar, ätit lunch, mönstrat ut hundarna och väntat innan vi fick åka hem.

Helgen har varit intressant, sådana här gånger förvånas man över hur man egentligen fungerar i miljöer man inte brukar föra sig i, att vara med människor man inte alls känner, man ska umgås på helt overkliga situationer och samarbeta tillsammans med människor man inte känner eller delar samma uppfattning med. Det har varit ganska mycket dötid och jag tycker att jag saknar mycket kunskap inom det militära, jag är helt lost när det gäller förkortningar, prata korrekt i radion, slå upp tält och det här med AK4. Jag hade nog inte heller riktigt koll med vad målet för övningen var, jag hade förväntat mig mer krig och skjutningar.
 Vädret var inte svinkallt, men ganska blåsigt och det största problemet är det här med toalettbesök, mer rutin i ätandet, mjukt, vitt bröd är NoNo :)
Ser dock fram emot nästa övning som innefaller om 10 veckor...

Over-and-out

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar