söndag 27 september 2015

Decemberövernskommelsen och Mera favorit matematik 2A

Äldst och yngsta har läxor, så vi sitter och diskuterar valet vi hade i september och vad som hände efter valet som gav oss en ny regering, att vi höll på att få gå till omval på grund av att SD och Alliansen inte godkände regeringens budget, ett PM skall skrivas om detta och då skapas diskussioner i politik. På andra sidan bordet sitter den yngsta och har pannan i djupa veck och försöker räkna ut tiotal och ental till rätt summa.
Det är tvära kast då det skiljer tio år mellan barnen. Utvecklande och utmanande.
 Igår bjöd fina systeryster på middag med efterrätt, värsta lyxen. Det var den enda utflykten jag var utanför gården, hundarna fick korta gårdsrastningar till "Gulhuset" och sen lek och spring på gräsmattan. Rudi har hunnit med ett simpass på morgonen.

 Söndag och det betyder att flickorna åker "hem" till sig, jag har inte vant mig vid det ännu utan det känns väldigt tomt och tyst. Matilda har ju bott borta ett år och det känns ännu konstigt. Ändå är det de vi föräldrar ska jobba på att få våra barn självständiga och att de ska klara av vuxenlivet, men jag kan ju inte säga att vare sig Frida som bara är 15 år och Matilda trots att hon är 18 år egentligen är mogna att flytta hemifrån under veckorna så tidigt som de gjort. Nu efter ett år i eget boende är Matilda mer mogen för den uppgiften men för ett år sen var hon inte mogen, men det går inte att vrida tillbaka klockan. Huvudsaken är ju att det rätat till sig nu iallafall. Ska jag vara efterklok skulle jag ha flyttat henne till Kalix redan i augusti förra året aldrig tagit lägenheten i Bränna till henne. Men som sagt var att vara efterklok leder ingenstans just nu det som har varit har varit.

 I morgon har Lucas sin första hockeyträning och jag behöver verkligen åka på föräldrarmötet MEN som det känns ut idag kommer jag inte att kunna fara. Jag hade tänkt visa en dress som barnen kan få som lagdress, en kostnad för oss föräldrar på 390 kronor. Men det är absolut prisvärd och snyggt då hela laget har samma dressar på cuper och matcher. Vår lokala järnhandel "Larsons järn" är helt fantastiska att ha att göra med och deras priser är väldigt bra!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar