tisdag 18 januari 2011

Millimeters rättvisa?

Hemma hos oss är det aldrig rättvist, det är alltid någon av de fyra barnen som får mindre än de andra (nu pratar jag om värdsliga ting).

När min syskon var små skrattade jag alltid åt mammas "Kobera"kalender på väggen, där stod nämligen en bokstav på varje vardag: Sara, Johan el Petter, vilket stod för vem av dem som fick sitta fram under bilresan de fyra milen till skolan, slut på diskussionen och en betydligt lugnare morgon för alla inblandade och 100% rättvist...

Det är drygt tio år sen, nu på min "Stora familjens kom-ihåg" kalender står det varje dag Oscar el Lucas vilket betyder vem av gossarna som får ha den bästa platsen i soffan med den sämre filten när de ska dricka välling och se barnkanalen.
Pojkarna har nyss lärt sig spela PS och igår anlände ett nytt bilspel, Blixten McQueen som de spelat igår och idag, men det blir alltid bråk när vi ska byta chaufför, så nu tickar äggklockan bredvid mig ställt på fyra minuter och då ska det bytas, men mig söner lägger sig inte för det, nähää jag vrider på den eller så går den för fort ibland....

Bröderna Bus, aug 2010


Från barnens perspektiv är det aldrig rättvist, alla andra får alltid mycket mera...
Enda gången jag får dåligt samvete för rättvisan är när jag känner att ett av barnen får stå åt sidan.
Matilda har minst fem olika läxor och nästan ett prov varje vecka, samtidigt har Frida ett större behov av hjälp med sina tre läxor, där har vi löst det så att jag ansvarar för Matildas läxor och Henrik för Fridas.
När man har valt att skaffa barn har man också valt att dela sig själv, "egen tid" kan bara ta då det finns möjlighet till det och ska inte vara på bekostnad på barnen, det är min åsikt!

Ikväll blir det jobb för mig och det ska bli himla roligt, hoppas alla basilusker håller sig borta från oss nu ett tag!!!

Tack och Hej

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar