måndag 25 augusti 2014

Helgen som varit

Det var ju min födelsedag :)
 Vi har haft ideellt arbete för ÖIF på den årliga hundutställning som Norra Norrbottens kennelklubb anordnar. Dubbla pass hade vi den här gången, hamburgeriet och parkeringsvakt, eftersom det var min födelsedag fick jag välja och tog parkeringsvakten som endast var två timmar långt, jag hade min vapendragare med mig, så vi passade på att träna lite passivitet.



Jag fick även äran att visa mammas vilde, Rudi, i juniorklass och han skötte sig exemplariskt vi fick excellent men tyvärr inget CK, men fin kritik. Tyvärr har Rudi problem med en gammal sträckning i muskelfästet på vänster bakben som gör att han i vissa lägen markerar och får ett "orent" steg.
 Egentligen var denna stund i utställningsringen inte alls så bra för jag fick lust att ha en utställningshund, kanske en labrador från Tjotte?! Tyvärr är det så att Henrik inte alls vill att jag vill ha en till hund... Kanske jag putsar upp Holly och börjar ställa henne? Det är ju bara det där med trimning, jag kan inte åka till Piteå för att trimma var 8:de vecka, eller kan jag?!


Efter utställningen hämtade vi ett lass möbler till systeryster som är i full gång med sin flytt till Rödupp/Strömsnäs. Nu är vi nästan grannar och det är bara Petter som inte bor intill Kalix älven. Vi börjar bli proffs på det här med flyttning, vi fick garn mycket packat på släpet till Sara.

Gina och jag har även hunnit med sex timmars bevakningsträning i Gällivare under helgen, hur denna bevakning ger mig ångest och jag mår dåligt inför cert-provet, en känsla på misslyckande infinner sig i min kropp och psyke... Träningen i går gick garn bra, Gina gjorde skit fina markeringar, både på ljud och lukt, jag skötte mig också väldigt bra och fokuserade mig bara på Gina. Hon skötte sig väldigt bra på "stigen" också, inget yvigt pendlande eller nosande i marken.
Vi gjorde en övning för att träna spårupptag, det var upplagt så att om hon tog "bakspår" uteblir belöning och spåret går tillbaka till vägen och sen gör vi bara om tills hon tar upp spåret rätt och belöningen kommer efter ca 20 meter.
 Hemläxan blir spårning och spårupptag, på onsdag ska vi träffas några stycken och träna bevakning, då ska vi träna patrullering med ljud och eventuellt vind.
 Gina är på gång med sitt löp, vilket i sin tur gör att hon "går ner" sig i sitt allmäntillstånd, hon brukar magras ytterligare och jag har nu ökat maten till fyra gånger per dag och hoppas att hon inte ska försvinna :/



Hanteringen går bra, hon accepterar att andra lyfter,  känner och klämmer på henne, det är inget pip eller överdrivet kläng.


Passiviteten är också under kontroll, jag ska bygga bas hemma på gården. Bas är hennes bilbur med ett skydd över och bädd i så ska hon få sova ute i den en natt i veckan. Vi kommer att gör provet i slutet av september och fram till dess väntar träning varje helg. Efter helgen tror jag att vi har en möjlighet att klara av det, mitt självförtroende är tillbaka :)
Bevakningsträningen gick så smidigt så vi var hemma redan klockan 18:00 så jag hade gått om tid att ställa i ordning till några av mina bästa vänner kom på födelsedagsfika och husvisning. Jag hade räknat med stress och förseningar men inte det.

Mina vänner står mig väldigt nära och jag har jätte många vänner, nästa så många så jag ibland kan känna att jag "glömt" bort någon av dem.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar