torsdag 17 januari 2013

Ohana, betyder familj...

Alla barnen har kommit sig hem från skolan och middagen ska göras, även kallad helvetestimmen av en del av svenska folket.

Hos oss går denna timme ganska bra, flickorna spyr ur sig galla över dem de mött i skolan under dagen, allt från matte läraren som aldrig förklara så man förstår eller går till alla i klassrummet utom mig, eller kompisen som kläcker ur sig precis vad som helst till vem som helst, så "man" får skämmas.
Den äckliga killen i en av klasserna som bara går runt och spottar överallt, bästisarna som blivit knäppa och bara lämnar en kvar...

Vid diskbänken tillsammans med potatisarna känner jag hur alla min ork och energi tar slut när jag hör dessa flickor gnälla över dagen mellan åtta och tre.
.
Pojkarna som varit hemma en timme längre än flickorna är inne i sitt Wii och har till nu varit sams i spelandet, men nu har Oscar lurat till sig en extra körning och Lucas är hysterisk då han måste lämna ifrån sig kontrollen efter bara en banan körd, slagsmålet är ett faktum och innan jag tagit mig till TV-rummet gråter båda pojkarna för den ena bitit och den andra knuffat :/

Jag står vid diskbänken och känner mig alldeles tom, tömd på den lilla energi som jag hade, tömd på glädjen att vara en stor familj, "Ohana" in my ass :/

Vid middagsbordet har även Henrik anslutit barnen fortsätter hugga mot varandra som giftiga snokar. kommentarer som hörs är "tugga inte med öppen mun", "andas inte så högt", "sluta glo", "nu spillde han igen"...
Jag sneglar över bordet och ser H´s sammanbitna blick och käkarna är så ihopbitna så de sticker ut från käkbenet, snabbt äter han upp sin mat och lämnar allt tjafs.

När jag ligger i min säng och klockan passerat midnatt kommer jag ihåg att jag glömde fråga Oscar om badet gick bra, Fridas spanska förhör med massa olika ord och verb som skulle böjas, hur gick det? och om Matildas tyska som var att kunna lägga till en mening i tyska glosorna som innehöll alla skolan ämnen.
Undra hur deras dag varit???

Det är ju roligt nästan jämnt, imorgon är en ny dag och då ska jag fråga hur alla deras läxor gått!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar