fredag 18 januari 2013

Hundträning

Nu känns det som vi är på gång med hundträningen igen.
I söndags var den första ridhusträningen och det var en lite bekymrad Linda som lämnade Vännesberget på söndag kväll.
Lydnadsträningen gick inte som jag önskat och  än en gång hade jag glömt bort att  lydnadsträning är färskvara :/

Men tänk att vi ar möjlighet till två inomhusträningar i vår underbara kommun, så på tisdag betalade jag in mig till vuxenskolans hundträning  i gamla "Mek och maskin"-lokalerna.
En perfekt lokal för mig och Gina att träna position, apportering, platsliggning och att umgås nära andra hundar och ändå hålla koncentrationen på vår träning.
Petra var med oss och kunde hjälpa oss med olika dumheter jag tagit för vana att göra, b la tog jag ett steg fram i samband med ingången vid inkallningen?!

Sen bad jag Håkan hantera gina medans hon stod på ett trimbord, allt för förbereda henne för kommande situationer jag hoppas vi ska hålla på med i framtiden!


Känslan efter tisdagens hundträning var mycket bättre än efter söndagens i ridhuset men till på söndag ska jag tänka på att vara mer förberedd på Gina och ha ett litet koncentrationsövningar innan jag går in och ha bollen som belöning vid kontakt.
Det är viktigt att alltid vara steget före hunden  när det gäller hundträning inte låta dem hinna göra fel.
I söndags var jag inte riktigt med i tankarna eftersom jag var halvstressad före och medverkade på ett möte som jag var inbjuden till och vidare med en oaktiverad hund in i ett ridstall, ibland glömmer jag att hon faktiskt bara är elva månader.
Men så är ju livet, ibland kommer det saker emellan och focuset rubbas.

Nu är min ledighet slut och det nalkas jobb i fem veckor.
Nästa gång jag har långledigt är det vårvinter och dagarna kan tillbringas på isen eller i skogen med skidorna på och hundarna springandes vid min sida <3


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar