måndag 16 juni 2014

Ett mål som vi kan checka av

Från skolan hemska bokstäver och tråkigheter till tävlingsplanens pirrande känsla.
 Årets första tävling är gjord, vi åker till den första tävlingen som jag tvivlade på Ginas förmåga, de senaste lydnadspassen har huvudet varit fyllt av andra saker som jag inte kunnat skaka av mig.

Spåret är efter en okänd person som är 1000 meter med flertalet vinklar i kuperad terräng med 7+1 pinnar utlagda, innan vi får gå på spåret är jag så nervös att jag mår riktigt illa, den nyätna Olofssons sandwichen höll seriöst på att komma i retur.
Specialmoment  (detta är  ena delen i "brukset" och i vårt fall är det spår).
Påsläpp på spår:  10/10 poäng. "fint påsläpp, lugnt och bra"
Spår: 9/9. spårtid: 15 minuter 6+1 (en pinne/apport borta) Jag tappade helt tidsuppfattningen och trodde tiden skulle gå ut eftersom hon fick ett tapp, då lät jag henne gå för fort/rusa i spåret och därför tror jag vi missade en "pinne"
Budföring: 0/0 "springer till skytten". detta är ett moment jag inte har lagt ner så mycket tid på, eftersom det försvinner efter denna klass och man klarar uppflytt om hunden spårar.

Lydnadsmoment 
Linförighet: 8.5/9.5 "svävar ngt vid hö-sväng"/ "snett sättande, bra språng" Hon var med mig utan att bli hoppig eller för het, bland de snyggaste linförigheterna vi gjort!
Framförgående: 6.5/6.0 "osäker utgång, drar stretar, DK, pendlar"/"DK, stretar". Med detta moment är det som budföringen.
Platsläggande: 10/10 "fint o. snabbt läggande"/"snyggt"
Inkallning: 9.5/10 "avslut, snett sitt"/
Krypande: 8.5/8.0 "Bråttom, kryper fram på förarens fötter"/"pos". supernöjd, eftersom jag vet att hon kan ha ännu mer bråttom.
Apportering: 10/7 /"gripande, lätt tugg, avslut" Förstår inte första domarens 10:a, men tackar och tar emot.
Hopp: 6.0/8.0 "på tävl.led kommando, tjuvstart"/rycker i start, avslut" Lite hårt neddrag från ena domaren.
Platsliggning m skott: 10/10. Jag var litet osäker för Gina var nyfiken på skytten som stod ca 10 meter bakom henne i skogen.

Matilda och Holly tävlade kvällen före och jag blev så stolt i mamma hjärtat, tyvärr har Holly börjat resa sig på platsliggingen förra veckan, så när halva tiden gått rest hon sig och kom lite smygandes till Matilda :/ Sen har Holly alltid varit osäker i läggandet så hon ställde sig så snyggt och poängen blev noll.
 I det stora hela var Matilda ganska nöjd, lite surt att Holly börjat tjorva med platsliggningen just nu, men hundar är individer och det gäller att träffa in de bra dagarna :)

Gina på Malmens BHK, uppflytt hkl-spår




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar