onsdag 4 juni 2014

Man tjallar inte på någon...

Man golar aldrig!!!
men till vilket pris och när är det dags att gola på någon?
 Det är verkligen inte lätt att vara ungdom idag, grupptrycket måste vara en av de svåraste sakerna att stå emot. Jag har alltid haft en grundregel till alla mina barn och det är "om man är med så är man med". Var Oscar med tre andra killar och en av killarna kraschar ett fönster då är han också delaktig i det som hänt och han är lika skyldig för det trasiga fönstret som de andra tre. Men tänk om man verkligen inte hade en aning om att fönsterrutan skulle kastas sönder, hur kan man då vara med på det som hänt? För tillika kan jag inte vara ansvarig för andra människor handlande, så egentligen faller min grundregel... men då som ett kort i skjortärmen så finns en annan grundregel i vår familj och det är att man får stå för det man gjort, var jag med och inte hann förhindra det får jag betala och erkänna mitt brott.

 Kanske Linda Lagom 14 år inte heller hade skvallrat på Carro om hon gjort något fel, men jag sagt till Carro att hon också fick säga att det var hon! man lämnar inte en vän i sticket! På något sätt har det också försvunnit eller suddats ut, man lämnar varandra i sticket och det viktigaste är att rädda sig själv, det är en skrämmande tanke! Det kan inte vara lätt att vara ungdom idag...

Enligt mig är skolans roll att förse barnen/eleverna med kunskap men att uppfostra dem är min roll som förälder, jag lyssnade igår på ett program från Utbildningsradion som handlade om skolans oförmåga att fånga alla barns olika behov, men jag blev mest bestört att höra på programmet.
Skolans främsta uppgift ska vara att lära, men vissa barn kanske inte kan lära sig med den traditionella skolformen hur gör man då? och vems uppgift är det att se till att Lucas 7 år sitter still 40 minuter vid sin bänk utan att störa de andra eleverna och lär sig någonting? Skulle vi alla vara stöpta i samma form skulle det inte vara ett problem men nu är vi ju inte det,utan vi är alla olika med olika behov.
Jag är än en gång tacksam för mitt arbete och skulle inte för 50 000 kronor mer i månaden byta till att vara lärare!
...............................................

Dagens diskussion på Norra är att vara en riktigt vän!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar