onsdag 11 juni 2014

Skillnaden mellan E och F

Är betydligt större inom skolans värld än utseendemässigt i alfabetet.
Är det så att man ska vara glad om man "får" ett E fast man egentligen inte når upp till de kunskapskraven? För har man ett E kommer man sig vidare i livet man har möjlighet att söka till gymnasiet men hur blir det när/om man kommer till gymnasiet??? Hur långt räcker då mina kunskaper i de ämnen där E:et egentligen skulle vara F?
 Som förälder har jag ett krav på skolan och det är att de pedagoger som jobbar där ska se till ge mina barn de verktyg de behöver för att de ska nå kunskapskraven i samtliga ämnen, de ska hjälpa mina barn att fylla ryggsäcken med de kunskaper de behöver för fortsatta studier och i livet. Visst har det varit enkelt detta år att höra hur barnen sköter sig och oftast är glad och hjälpsam, men på något sätt känns det som ett hinder till att får hjälp och stöd, eftersom man blir inget "störande" moment i klassrummet. Jag är fullt medveten om att de högre betygen kan vara väldigt svåra att nå, men de grundläggande kunskaperna kräver jag av skolan att de ska se till att mina barn får. Om mina barn är svagare i något ämne vill jag att åtgärder sätts in, för det är skolans skyldighet att se till att alla når godkänt i skolan, men det är klart att det är ju lätt att sätta E fast det kanske inte riktigt är ett E för syns inte "problemet" finns det heller inte. Det är mer jobb för alla om ett F ges, då måste åtgärdsprogram in, inte bara erbjuda sommarskola för att stärka eleven i just detta ämne.

 Jag har påtalat vissa saker när det gäller skolgången i över ett års tid, men hela tiden fått till svar att "Nej det är inga problem, det behövs inga extra resurser" Alla mål kommer att nås, ändå har jag sett på "schoolsoft" de svaga resultat på de prov/tester som är gjorda, påtalade än en gång detta och fick till svar att "Nej då det är lugnt". Vid tre tillfällen med tre olika personer har jag tagit upp detta och två dagar före skolavslutningen får jag ett samtal att det är ett svagt E i det ämne jag varit orolig för i ett års tid och det rekommenderas sommarskola... I två av "områderna" är det F-varning, där behöver det stärkas, men sommarskolan är ju frivillig och en förmån till eleverna att stärkas i den ämnen de är svagare i???
Avslutningsdagen blev framflyttad tre veckor och arbete som ledare på fotbollskolan ligger i farozonen, det jag är mest besviken på är att jag har påtalat detta så länge och fått till svar att allt är grönt, hon fixar detta, på "schoolsoft" är alla fält för E gröna och för C är de mer än hälften som är gula.
 Igår var jag så arg att jag hade kunnat köra över vissa personer, men som tur var övningskörde Matilda :)
Jag känner mig sviken av skolan och sen känner jag mig korkad, korkad för att jag inte kan allt om rätt till särskilt stöd eller vad resurs stöd är, jag lät detta falla igenom för att jag inte vet, jag vet inte vad vi har rätt till och jag känner mig lurad för att det inte togs på allvar när jag sa till om svagheten...
 Hörde om ett annat barn som hade svårigheter i läsning som i sin skola fick möjlighet till en timmes läsning för en resursperson och på mindre än en månad hade eleven/barnet kommit ifatt sina klasskompisar. Är det de som är resurs stöd?
Massflykten till Brännaberget fortsätter och snart har de intagningsstopp, ändå kör man på i samma hjulspår...

3 kommentarer:

  1. Något jag undrar över är hur en elev på några veckor eller kanske en termin kan täcka igen alla luckor de fått under ofta flera år. Vad har övriga elever gjort under all den tiden? Lärt sig "ingenting"? Min son gick från F till E i musik på en lektion!

    SvaraRadera
  2. Ja, det är synd att eleverna inte får rätt betyg. Ärlighet varar längst, som man brukar säga. Dessutom, de flesta elever VET när de fått felaktigt betyg. Jag undrar då vilket budskap som skolan sänder ut ...

    SvaraRadera
  3. Morr. Låter inte bra, du som flaggat för att det kunde behövas extra stöd flera ggr. Kram <3

    SvaraRadera