lördag 5 juli 2014

Lördagmorgon

hur tiderna förändras, under tio års tid är det något barn som väckt mig med olika uppdrag som kissnödig, hungrig, törstig eller bara vill vakna för det är morgon, Oscar vaknade ofta väldigt tidigt, vid 05:30 med en fråga: "Är det morgon nu?!" svarade man "JA" hoppade han upp överlycklig och nynnande "Yippy det e morgon" :) Min referens på "tidigt" då var bara klockan var bara klockan passerat 06:00, för vid 05:00 känns som natt. Matilda fick för sig att vakna vid 02:00 en kortare period när hon var liten, dum som jag var gick jag upp med henne de första gångerna vilket i sin tur resulterade i att vi under ca två månader satt och målande, spelade något spel eller läste då tidningsbudet körde förbi vårt hus i Grelsbyn.
 Nu är det 2014, klockan 08:10 och alla barn har sommarlov jag sitter ensam vid frukostbordet med en kaffekopp och en muffins, fint väder ute och första tvättmaskinen påslagen, hundarna är morgonkissade, dator påslagen och det är väldigt tyst i vårt ihop plockade hus, jag njuter av tystnaden och ensamheten och tänker hur det var för bara några år sen. Tänk hur livet förändras (jag började skriva försämras), när jag tänker på mamma som hunnit ytterligare 20 år före mig, så sitter hon ensam varje morgon, hennes dagar är i ensamhet med sina fyrbenta vänner och vi barn som härjade fullt med henne kommer på besök ett par gånger i veckan, egentligen har mamma ganska tur för hon har sina barn på orten, tänk alla ensamma som har sina anhöriga långt borta, känner de sig ensam eller sitter de varje morgon och njuter av tystnaden och stillheten som sluter sig till dem? tänk om ytterligare 10 år vilka sitter då vid mitt frukostbord, barn och barnbarn när de har tid över för mamma i skogen? Undra om jag då uppskattar denna tystnad på samma sätt?

 Fick en snilleblixt igår när jag var irriterad att åka på Pajala marknad, bara för att jag kan, men nu blir det inte så pojkarna och jag tänkte åka en stund i poolen sen blir det lite källarjobb (det känns inte ens som om det minskar någonting i vår hemska källare) efter det blir det hämtpizza från köket, vi har bjudit mamma på middag idag, har jag tur kommer hon lite före kan hon hjälpa mig med grovjobbet :) Henrik har åkt till Piteå på Dragracing, Matilda jobbar, Frida skulle till en kompis så det blir bara jag och pojkarna som hänger gäng idag. när Matilda kommer hem kanske vi tar ett lydnadspass eller två, metallen måste nötas i och jag borde åka på klubben så vi kan träna "hopp-apport". Det är bara så jävla mycket mygg på klubben just nu, så att träna platsliggning är tortyr för hundarna, fast man smörjer in dem med myggmedel.
 Det får bli min lördag :)

"Det blåser kalla vindar på toppen"  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar