söndag 20 juli 2014

Marknad söndag

Nu börjar årets sommar gå mot sitt slut, en marknad med kanonväder, någon liten regnskur men det får man ju räkna med, pojkarna har köpt lite småsaker plånbok, keps, godis, och Lucas köpte en leksaksbil med släp och båt. Oscar kände sig nog lite för stor att köpa leksaker, han har gått med en kompis på marknaden det är en av dessa tecken att han börjar bli stor. Flickorna har jobbat och inte haft tid att gå på marknaden speciellt mycket.
 Sömnkontot är tömt, det är tröttsamt med marknader eftersom man har barn att se till både natt och dag, men en gång om året går det bra. Igår hann jag med att träffa lite folk utanför Blåkrogen, fick se två riktigt fina polishundar i arbete, sittandes vid deras förarens vänstra sida och bara bevaka. Att se polishundar i sitt arbete är väldigt fascinerande, tänka att FI är emot att använda hundar i tjänst, de vill strypa pengarna som Sverige satsar i arbetet med polishundar. I den nyaste hundsport var det frågor till de olika partierna om hundar och FI´s svar var ganska fyllt med okunskap om tjänste- och polishundens arbete, "en hund som är tränad att attackera människor kan inte vara speciellt harmonisk", en polishund har väl andra arbetsuppgifter än att jaga ifatt människor som flyr, de ska spåra rätt på försvunna människor.
 Hundar i samhället är ofta ifrågasatt, men ofta är det så att det är ägaren det är fel på, vaddå klychigt sagt av mig?! men det är ofta så att när man väljer sin 8 veckors valp så vet man inte alltid vad man har valt för egenskaper som min lilla valp har och vad valpen sen kommer att ha för behov när den är vuxen. Ett tag var det massa som köpte Beagel, en beagel är en drivande jakthund, går att jämnföra med en stövare, en sådan hund är inte nöjd att leva familjeliv, få sig en promenad runt kvarteret en gång om dagen, bordercollie är också lite drabbat av sitt fina utseende, men den har en otrolig arbetshjärna och måste få använda sina hjärnceller för att må bra.
 Min fina Gina har tyvärr inte fått det hon behöver under helgen, vi har tyvärr kommit oss bort från hjärngympan, fantasin hos mig är som bortblåst och jag har varit dålig på att träna lydnad eller ljud- och lukt markeringar. Något spår har hon fått sig och simmat i älven, men det dåliga samvetet gror...

 Jag har lovat att lösa av Henrik från parkeringsuppdraget klockan 12:00, känns väldigt trist men jobbigt för Henrik att stå hela passet, 4.5 timmar. Jag lyssnade på P1 på ett program som handlade om barn- och ungdomsidrotten att den blivit en klassfråga för många familjer i och med att avgifter som medlem, spelar och cup avgifter höjs. I Piteå kostade det för några år sen 3000 kronor för varje ungdom att spela hockey och då tillkommer ändå ett viss antal timmar ideellt arbete. Sen tycker jag att det är vansinne att vår marknad är i fyra dagar, slopa torsdagen, ha endast en kväll ungdomsdisco och dra in på matförsäljning i Folkets hus... Jag ska gå på nästa möte ang marknaden som är öppet för medlemmarna!!! Man kan inte sitta på sin kammare och gnälla!

Sen har jag kommit till insikt (som så många gånger förr) jag måste lära mig att hålla käften! De blir bäst så, man ska inte öppna sig och säga allt man tycker och känner, det blir bättre att bara vara tyst och bita ihop. Alla behöver inte veta vad jag känner och tycker, det räcker med att jag själv vet vad det är, jag behöver inte svara på alla frågor till människor som egentligen inte har något med saker att göra, jag behöver inte lämna ut mig till hela världen, nog för att jag tycker om att höra min egna stämma eftersom att jag har så många bra åsikter om allt möjligt, men det straffar sig till slut och alla jag öppnar mig för vill mig inte väl och gottar sig i mina missöden!

"Tala är silver, tiga är guld"...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar