torsdag 9 januari 2014

ask.fm

Är en sida som gör mig som vuxen väldigt bedrövad. På ask.fm kan vem som helst anonymt fråga vad som helst till den som har en användare på ask.fm.
Tro mig det är inte frågor som "vad vill du bli när du blir stor?" eller "framtidsdrömmar?" som förekommer på denna sida. Nej, det är frågor och påståenden som "Vet du att alla hatar dig", "Ingen har så fult hår som dig", "Du kommer att bli våldtagen". Det förekommer väldigt många frågor om sex, otrohet och mer än 80% av frågorna är kränkande för de unga tjejer och killar som har dessa ask:ar.
Jag har diskuterat denna sida ganska mycket med mina barn och bett dem att inte göra sig en användare eftersom det var så sjuka och förnedrade frågor som förekommer här och jag anser leder till person påhopp och mobbning. Matilda har haft ask.fm, men efter påståenden till henne om att hon kommer att bli våldtagen och hur hon skulle reagera NÄR hon blir våldtagen, så insåg även hon att det är en riktigt SKIT sida!
Vi som föräldrar har ett ansvar att ha koll på vad våra barn och ungdomar sysslar med på datorn, men handen på hjärtat hur lätt är det?! I datorvärden ligger jag miltals bakom mina döttrar, jag har inte en chans att ha 100% koll på vad de sysslar med och hur lätt är det att anonymt bakom min datorskärm skriva fula och elaka saker till alla människor jag inte tycker om? Som ungdom behöver jag inte ta ansvar för mina handlingar om ingen vet att det är jag. Nä ask.fm skrämmer mig och jag uppmanar alla föräldrar att gå in på det och se vad som förekommer på denna sida. För att få fram användare skriver man ask.fm/ + ett användarnamn t ex. "lindaeriksson".
 Det är inte roligt alla gånger att få en skymt av ungdomarnas liv och alla elakheter som haglar över dem, det gör mig beklämd och ledsen i hjärtat :'(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar