lördag 25 januari 2014

Straff vs Konsekvens

Känner att jag måste vidare utveckla detta ämne.
I min uppfostran använder jag mig både av straff och konsekvenser, straffen är ju lättare för mig som förälder att ta till när barnen inte gjort "rätt". För stunden finns inget mer effektivt än att straffa, ta mobilen eller dra in veckopengen, men nu efter 16.5 år som förälder inser jag att det som barnen lärt sig av och kommer ihåg är inte varför jag pockat mobilen eller inte betalat månads/veckopengen för. Däremot de gånger de har fått gå till lärarlaget och be om ursäkt för vad de gjort eller inte gjort, betala för saker de förstört och jag har varit med och deltagit, det är de gångerna de kommer ihåg och det är de sakerna de inte gör om igen.
 Ibland är det svårt att komma på konsekvenser av ett handlande, vad blir konsekvensen om man  varit otrevlig? Eller när man inte pluggar och gör sitt bästa i skolan? Då är det svårt att inte hota och ta till straff.
Det värsta man gör som förälder måste ju vara att inte alls bry sig om barnets handlande? Om barnen gör fel så måste ju föräldrar visa någon slags reaktion? Är det då bättre att straffa än att nonchalerar?
Det här med barnuppfostran är inte lätt, man skulle verkligen behöva en manual!

1 kommentar:

  1. Nä uppfostran är verkligen inte lätt. Jag grubblar också över det med straff och konsekvens. Och att undvika att få utbrott, för det rinner bara av min snart 10-åring och 6-åringen han blir ledsen :( och det är så himla onödigt. Menn "finnhumöret" rinner över ibland..

    SvaraRadera