onsdag 29 januari 2014

Hundträning

Andra lektionen med Kjell var igår, kan väl säga att det känns som om vi har väldigt långt till tävlingsstart, men jag vet av erfarenhet att helt plötsligt brukar det lossna och då sitter allt som ett smäck! Men nu måste vi harva på, igår kunde Gina inte ens sitt i halterna, jag trodde vi "bara" hade ett snett sättande, men när jag började så satte hon inte sig ens och när hon väl satt så var det sent och helt åt fanders snett.
 Det var dock en förbättring med vänstersvängarna och Kjell hittade en lösning med apporteringen, så Gina inte har möjlighet att "slå" bort apportbocken med framtassarna. Det gäller att hitta andra lösningar på de problem som uppstår. sen trodde Kjell att Ginas tvekan sitter i min tvekan i samband med transporterna, när jag börjar gå osäkert och försiktigt tvekar hon och vet inte vad jag menar och då kommer dessa pip och den dåliga placering. Så jag måste gå utan hund, så jag vet hur jag ska gå :). en till privatlektion är bokad, sen får vi se hur jag fortsätter. Ett nytt moment till kommande tävling är "krypet" och det måste jag också börja med och platsliggning är i 5 minuter och fyra skott avlossas medan jag står 50 meter bort.
 Jag måste även mentalt göra upp att lydnadsklass 3 är inte aktuellt just nu, jag behöver inte lägga ner någonting alls i de moment som finns i "trean", vi är inte där än, kanske till hösten, men det är inte säkert det heller.
 Nu ska jag spänna på mig skidorna och fara i skogen efter något skoterspår så hundarna får lite friskluft, jag älskar dessa skoterspår som man kan åka efter nästan hur långt som helst och ingen björn behöver jag vara rädd för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar