fredag 24 januari 2014

Fredagsmys är bland det bästa jag vet

Halv ligger i soffan med sönerna och ser på tv "Wild Kids". Vi känner oss nöjd med dagen, pojkarna har friåkt och jag har umgåtts med mina vänner, fått se ett nytt ek kök och blev övertygad att mitt nästa kök ska vara gjort av ek. Det enda som är lite synd är att jag körde sönder Peggan idag, kopplingen försvann mitt i Folkets Hus-korsningen nu har min älskling bogserat hem skrället så få se vad domen blir, hur många tusen det kostar att laga Aset :/
Tillbaka till soffan, att få vara med sina barn när allt är frid och fröjd är något som gör mig hel, höra deras funderingar få vara med i diskussionerna om deras funderingar. Jag var på en föreläsning "Föräldrarskap" i veckan och där tog de upp deltagande (nu är jag ju verkligen deltagande med mobilen) och konsekvenser kontra straff, intressant! Enligt föreläsaren var straff en makthandling, ett exempel han tog upp var att föräldrar plockade mobiltelefonen om barnet kraschade ett fönster medan konsekvensen är att barnet får ta sina egna pengar och betala för den skada de orsakat, det är ju lättare  med konsekvenser om handlingen är att barnen tagit sönder något, men hur gör man när handlingen är att barnet är otrevliga eller nonchalant?! Vad är konsekvensen då? I vissa åsikter tyckte jag att han var lite konservativ, men det är vad jag tyckte. Det jag tog med mig från föreläsningen var att lämna mobilen i bilen medan Lucas var på Idrottskolan, så jag kunde rikta min uppmärksamhet bara på honom.
 Hockey och basket står på helgens schema, pojkarna ska åka buss med sitt lag och se på Luleå Hockey, de har haft nedräkning i flera dagar nu :). Frida mötet serieledarna Gammelstan, det blir spännande i dubbel bemärkelse :).
Bastu på kvällen med mina vänner på Älvgatan, inget vin för mig eftersom Dag 6 betas av på min diet. Inte ett enda fusk, från och med idag har jag inte fått äta frukt och det suger ju, Matilda lagade pizza till middag och den såg väldigt god ut, jag åt en kycklingfilé m tomater, inte alls lika gott.

"Vill man vara fin får man lida pin"....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar