söndag 8 december 2013

Första privatlektionen bokad

Jag har bokat privatlektion i hundträning med utbildad SBK-instruktör. Jag är inte som alla andra i denna kommun som går hos en PT, personlig tränare för att få bättre styrka, kondition eller snyggare kropp, det är ju inte det att jag egentligen skulle behöva det med, men jag sätter mina pengar på PT inom hunderiet. Alla är vi olika och tur är väl det?!
 Lektion nummer ett kommer att vara "vittringsapportering" det är ett moment som kommer i lydnadsklass 3 och är värd 40 poäng. Upplägget är föraren får en träpinne på ca 10 cm när tävlingen startar, denna pinne får föraren ha på sig, gärna i armhålan för att den ska få så mycket doft av föraren som möjligt, när det är vittringsmomentet i tävlingen tar tävlingsledaren och lägger ut fem likadana appoter med ca 20 cm mellan apporterna, varav en är den du haft på dig, medan föraren har vänt sig bort från tävlingsledaren. Sen ska hunden på ditt kommando hämta den "rätta" apporten, utan att tappa, tugga eller lyfta upp någon annan av apporterna komma in till dig och sätta sig rakt vid din vänstra sida.






Jag går in och börjar nosa lite på momenten i trean för det är ganska många nya och svåra moment som ska in, hoppet mellan tvåan och trean är väldigt stort tycker jag, men det ska det ju vara eftersom trean är den näst svåraste klassen, fatta att jag kommit till lydnadsklass tre med min älskade lilla magerskragga.
 Målen för 2014 börjar forma sig i mitt huvud, men det är inte riktigt klara ännu så vi får vänta ett tag innan jag skriver ut de :) När man lagt ut målen offentligt så är det ingen återvändo, bara att jobba mot det man satt upp. Min undran är lite om jag ska satsa på bevakningen eller inte, om det blir bevakning måste jag själv gå en två veckors grundutbildning inom försvaret och det är det som ställer till det en aning, jag måste involvera min familj i min hudträning och alla måste dra åt samma håll för att det ska fungera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar