torsdag 19 december 2013

Ideellt arbete

Ett hett diskuterat ämne. Jag känner själv att jag velar i detta ämne och nästan vänder kappan efter vinden, eller att jag har en gnutta dubbelmoral i diskussionen, det är inte bra, sån vill jag inte vara!
För att jobba ideellt tycker jag att man måste veta vad man jobbar för och redan på hösten veta vilka arbeten/uppdrag man kommer att ha under året, visst det kan skrämma bort några föräldrar som tycker att det är alldeles för många, men om man har en förklaring till vad pengarna man jobbar in går till och har papper som klart och tydligt visar hur mycket uppdragen ger till alla olika lagen. Att få veta en eller två veckor före att man ska vara parkeringsvakt på marknaden, grilla hamburgare på hundutställningarna, värma mat till 50 personer i ett hockeyläger för Sunderbynspojkar eller packa julmat dagen före julafton på en av byns matvaruaffärer gör att man inte alls är förberedd på vad komma skall, jag vill då veta i förväg vad som väntas att jag ska göra. Det kommer alltid finnas människor som aldrig gör något ideellt, då måste man ju kunna ta fram ett alternativ, betala spelaravgifter som man gör på andra ställen och det ideella arbeten jag gör är fikaförsäljning på sitt eget lags hemmamatcher. För jag har inte lust att stå uppskriven på alla listor bara för att jag är ett "säkert kort".
 Allt ideellt arbete faller om det är två tre stycken som aldrig kommer att jobba gratis utan de har minsann massa andra saker att göra och de tycker att alla som jobbar ideellt får skylla sig själv???
Jag ser det som att alla timmar jag ställer upp för den föreningen jag är med i får jag eller mina barn tillgång till aktiviteter som min förening anordnar.

Framförhållning och öppna kort är A och O!

"Ge någon lillfingret och hen tar hela handen"...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar