lördag 28 december 2013

Sjukvården idag

Igår hade jag en annorlunda upplevelse, min syster ramlade och vi fick en remiss till Sunderby sjukhus för att göra en DT-röntgen.
 16:15 ramlade hon, 17:30 åkte vi från Överkalix i egen bil och 19:12 tog vi den första kölappen på akutmottagningen i Sunderbyn, men eftersom att vi hade åkte med en remiss kunde vi gå "direkt" till akutröntgen, inskrivna där ca 19:20 med en lillasyster som började bli sig lik men kräktes konstant och hade en förskräcklig huvudvärk, 20:56 får hon göra DT:n?!
 Under dessa timmar vi suttit och väntat i väntrummet har vi sett hur folk med misstänkt brutet lillfinger, knä som hoppat hur led och en vrickad fotled röntgas före en misstänkt hjärnskada? Till sist frågar jag röntgensköterskan hur länge vi ska behöva vänta, Ja eftersom att vi är från Överkalix och det finns DT-röntgen i Kalix kan hon inte förstå varför vi kommit till Sunderbyn? Öhhh, vi kom dit med en remiss från distriktläkaren i Överkalix hade skickat, VI valde inte Sunderbyn!
 Fortsatt väntan och systersyter kräks och fryser omvartan får vänta ytterligare flera långa minuter till sist är det bara vi kvar i deras väntrum så då får hon göra denna DT, vidare ner på akuten och träffa en kirurg, men för femte gången påtalar sjuksköterska att hon inte kan förstå varför vi blivit skickad till Sunderbyn, när det finns i Kalix? Då hade tyvärr jag fått nog med hennes attityd och min känsla var att Sara fått vänta för att läkaren och hon tyckte att vi inte hade något där att göra, så jag försökte säga utan att inte fräsa eller svära, men det var svårt, att den här diskussionen var helt onödig att ta med en patient som blivit skickad av en läkare till dem och om vi vetat att vi skulle få vänta i två timmar så hade vi inte velat komma till Sunderbyn! och om det blir en nästa gång ska jag be att få åka till Kalix.
Väl nere på akutmottagningen igen fick Sara träffa en väldigt duktig sköterska och därefter en kirurg som konstaterade kraftig hjärnskakning, ingen frågan på varför vi fått åka till Sunderbyn när Kalix har DT.

Jag vill inte att mina vänner som är sjuksköterskor, jag vet att Ni gör sitt bästa, ska ta åt er, men det finns brister i sjukvården. Kanske det är alla neddragningar som orsakar kaos i arbetet med sjuka människor och man står sig själv alltid närmast så alla vi nog vara först i kön.

"Man ska vara frisk för att orka vara sjuk".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar