tisdag 13 maj 2014

God dag och sovgott

Första natten av sex för denna vecka = check :)
Jag har haft en bra natt på jobbet eftersom de flesta jag ska ta hand om har haft en bra natt, vi är beroende av varandra. Om jag har ett bra bemötande och kan snabbt stå till tjänst samtidigt som jag kan skapa trygghet så brukar nätterna gå bra.
"Men vad gör ni egentligen på nätterna, alla gamlingar sover väl då?!"
Tyvärr är det inte riktigt så, var fjärde minut har jag en insats (ett larm som går) att utföra det betyder inte alltid att någon behöver hjälp, kanske hälften av gångerna är det falskt alarm, men alla larm måste svaras på!!! För jag vet inte i förväg om det är falskt eller ej. Det är sänglarmen som ger de flesta falska larmen. Sänglarm har de som har större fallrisk.
 Jag har väldigt trevliga diskussioner på nätterna, det kan handla om jordbruk, vedstapling, vävning, barnuppfostran och om alla kommunens vackra byar och gårdar. Andra diskussioner handlar om döden, sjukdomar, smärta, ångest och Gud inte lika lättsamma men ack så viktiga...
 När pappa just hade dött var det många som samtidigt som de beklagade sorgen nämnde det här med min känsla/tanke om mitt arbete "där ligger vissa som kollin i flera år och så ska unga människor dö" (OBS detta är absolut inte mina ord) Jag har aldrig jämfört på det sättet! Alla liv är värdefulla, visst kan jag känna orättvisa och en fruktansvärd sorg och hjälplöshet när barn och unga förolyckas och dör, de som har hela livet framför sig, men jag ser inte deras död som bekostnad för Helga 87 år (min farmor)... Jag tror stenhårt på att mina dagar på jorden är räknade!!!

Med dessa djupa funderingar ska jag nu somna och samtidigt tänka på de små guldkornen som gjorde den här natten :).
Nattinatti!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar