måndag 5 maj 2014

Hundträning

Nu känns det som om vi är igång igen med lite mer avancerad hundträning, med de menar jag att det är gemensamt med andra människor, vi börjar träningen med kaffe i klubbstugan och en liten planering vad som ska tränas, igår var det Matilda, Zandra, Linnea och jag som tränade tillsammans.
Zandra och jag gick igenom (på papper) lägreklass lydnaden eftersom vi tävlar i samma klass Matilda och Linnea gick igenom lydnadsklass 1 och 2 momenten och koefficienten på alla momenten, för det är ganska viktigt, det betyder hur mycket momenten ska gångras med, platsliggning med skott är mitt poäng*5 och maxpoäng = 50 poäng.
 Ginas problem är sneda ingångar och tyvärr finns ingångarna i nästan alla momenten, och i e högre klasserna dras mer poäng för detta, skulle tro att det är minst 1 poängs neddrag i lydnaden och kanske 0,5 i brukset. Förutom ingångarna började hon tjorva med hoppet, hon hoppat fint över, men sätter sig för nära hoppet när hon kommit över det och det gör att hon har svårare att hoppa tillbaka till mig, hon har större risk att slå i hindret, vilket i sin tur drar ner på poängen.
 Framförgåendet som vi började träna med Kjell för två veckor sen går väldans bra, där har jag två identiska bollar mitt emot varandra på ca 50 meters mellanrum och nu ska jag börja lägga ut bollarna utan att Gina ser det, målet är att hon alltid ska förvänta sig att det finns bollar att få när kommandot "Före" kommer.
Det enda moment som jag känner att det går inte framåt är "krypet", hon kan krypa med det är alldeles för fort och det är alldeles för snett och det är helt okontrollerat. Detta krypande gör mig stressad och jag känner som om jag inte kommer på hur jag ska göra eller belöna henne, måste väl bara fortsätta att nöta.
Igår fick jag in två lydnadspass, ena då på Klubben och det andra på skolgården, pojkarna vill cykla in till Bränna och leka i lekplatsen så då passade jag på att ta med Gina och träna lite, det gick bra, vi nötte ingångar och hade fokus på tempot i inkallning. Sen hade vi en 10 minuters platsliggning med störning mitt på skolgården.

Nu väntar en morgonpromenad i Kalix, Matilda har nationellaprov idag men är sjuk så jag har lovat att hämta hem henne efter hon skrivit klart. Vad gör vi inte för våra barn?!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar