tisdag 6 maj 2014

Nu sätter jag hårt mot hårt!!!

Nu är jag less detta jamsandes, nu blir det konsekvenser av ett ohandlande och det blir en konsekvens som biter bäst på en fjortis, total dataförbud tills läxor och vardagssysslor börjar göras, "No more Mr. Nice guy".
Känner mig lite lurad av att mitt dåliga samvete inte fått mig att inte reagera förrän nu :/. Jag kan känna dåligt samvete för att jag inte hinner med mina barn på det sättet jag vill alla gånger, jag vill vara aktiv och deltagande i alla fyras diskussioner och åsikter men tyvärr känner jag att det ofta är någon som kommer i kläm och stöts lite undan (ibland av fri vilja). Ibland blir det som  i skolans värld att den som ropar mest får uppärksamheten och de som väljer att inte "slåss" för sin plats hamnar i skymundan och detta kan jag ha dåligt samvete för som i sin tur resulterade i att de slipper undan med "krav", så som hjälpa till att laga mat, diska undan, dammsuga, vara barnvakt, tvätta sina kläder och andra vardagssysslor.
 Jag har till och med varit så nonchalant att jag låtit barnen slarva med sina läxor och skolarbeten! Här måste jag ta mig i kragen och komma på någon bra rutin. Att alla sitter tillsammans är inte bra för då är vi tillbaka till den som ropar mest, vissa av barnen har "längre" läxor än andra och jag har tyvärr inte tid att sitta varje kväll hela kvällen och läsa läxor, eller är det min skyldighet som förälder att göra det? Jag kanske är allt för egoistisk om jag inte gör det? En sak jag bestämt mig för är att lägga undan min mobil mellan 15:00-19:00, för den tar mycket tid för mig, tyvärr! Vet att det är sjukt att man som vuxen låter en mobil uppta viktigt tid men nu är det ändring på det!
 En annan sak som tar tid är hunderiet, men det har jag löst på sätt att det roar jag med under tiden barnen är på skolan så det tar inte barnens tid. Jag har märkt att jag inte kan ha saker inplanerat under kvällstid, att gå någon träning/kurs som är då är helt omöjligt för mig att delta på, eftersom jag ofta får annat inplanerat som jag känner är viktigare, jag vet att det finns människor i min omgivning som störs sig på det, men så är det, kvällarna för mig är för intensiva för att hinna klämma in ett spinningpass onsdagar kl 18:00 eller en hundkurs varje torsdag kl 19:00. Som tur är kommer bevakningen att köra igång under helgdagar till att börja med och sen blir det sommar och semester så jag hoppas att jag kommer att komma fullfölja denna, man måste ha 80% närvaro på utbildningen för att bli godkänd.

Nu väntar en morgonpromenad runt Bränna för mig och hundarna, vi ska gå med Carro och Alve, det blir trevligt med sällskap på promenaden idag, igår gick jag i Kalix på en väldigt fin runda, 5.5 km på drygt 52 minuter.









Jag kände igen mig själv lite mer då jag kom mig för att kombinera resan till Kalix med en promenad, Matilda skrev nationellaprovet i svenska och har åkt på en jäkla förkylning så jag lovade att hämta henne så fort hon skrivit provet, dessa nationellaprov är ju ganska viktiga att göra då de skas, så de inte missar att göras eller skjuts på i all oändlighet. 
I natt väntas jobb och det ser jag fram emot, det änns ut länge sen sist eftersom jag var på långledigt och bara hann jobba två nätter innan jag blev sjuk.

"Vänner är den familj vi själva väljer"



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar