tisdag 13 maj 2014

Hundträning de lux

Jag brukar inte ta mig på hundträning "mellan mina nätter", det är nog att hinna med sova, läxor, middag och skjutsa runt barnen, men idag tog Matilda och jag oss iväg med hundarna till "Klubben" för planerad lydnadsträning. Har jag planerat träningen innan blir det mer effektiv.


Dagens moment:

  1. Framförgående: Nöjd med hennes drag ut och hennes vilja att jobba framför mig, ställandet vid stå kommer bra i tid men är aningens snett, inte så hon flyttar bakbenen med hon vrider kroppen som ett U. Jag är nöjd med detta moment och ser inga problem att ha det färdigt till den 14 juni. Från och med nu ska jag lägga ut belöningen innan jag tar ut Gina från bilen.
  2. Apporteringen: Rövdåligt!!! Hon slår ännu apportbocken med framtassarna så den flyger fram 2-3 meter, inte alls okay, jag backar och backar så idag klarade hon av att ha apportbocken 0.5 meter framför och bara i princip ta upp den, inget lek och inget tugg, men vägen till en fin apporterings känns lååååång :/ Poäng får hon, men det kan vara max 8 poäng, som blir 40 istället 50...
  3. Platsliggninng: Hade Matilda och Holly som störning, de gick igenom hela ettan med belöningar bredvid henne och hon pep, låg på hel spänn och halsen var ca tre gånger längre än vid normalt läge men efter ca 10 minuter och Holly bredvid sig på platsliggning kom hon ner i varv och fick ett mer avslappnad sinnesstämmning, det tog 23 minuter, skam den som ger sig. Här ska skott in, fem stycken med en minuts mellanrum under fem minuter. Skottfast är hon och jag ser inte detta moment som omöjligt.
  4. Krypet: tränade det hemma på köksgolvet och det gick lite bättre än tidigare, här måste jag träna kontinuerligt, gärna minste tre gånger om dagen. Det är min svaghet att träna kontinuerligt :/ Detta moment får mig att få grått hår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar